ayvazovski_aivazovsky_self_portrait_89aIvan Konstantinovich Aivazovsky Ermeni asıllı Rus Romantik Ressam

– – –

Deniz, fırtına, gün ışığı, bulutların ve dalgaların dansının usta ve zarif bir fırçayla birleşmesinin adıdır Aivazovsky.

Kısa özgeçmiş

Küçük yaşlardan itibaren resme ilgi göstermiş olup 1887 tarihli bir resminde kendisini küçük bir çocuk olarak Feodosiya’ya hakim bir yükseklikten şehri resmederken tasvir etmiştir. Resmin üzerinde “1825’te Aivaz” yazmaktadır. Hayatının çok erken bir döneminde, henüz 8 yaşında resme duyduğu ilgiyi ortaya koyan bu resim, aynı zamanda Feodosiya’nın onun üzerinde bıraktığı etkinin de güzel bir ifadesidir. Feodosiya, tarihi ve coğrafi özellikleriyle Aivazovsky’nin sanatçı kişiliğinin gelişmesine önemli ölçüde etki etmiştir.

 

Şehir, Karadeniz’in kuzeyinde yer alan Kırım’ın doğusunda konumlanmaktadır. Civarındaki kırsalın hemen dışında yükselen birkaç küçük tepe dışında büyük ölçüde düzlük olan Feodosiya, bu özelliğiyle geniş ufuklu görünümlere olanak sağlamaktadır. Ayrıca 19. yüzyılın Rus İmparatorluğu topraklarında Akdeniz iklimine yakın olan bölgede bulunmaktadır. Şehrin tarihi, mö 6. yüzyıla uzanmaktadır. Buraya ilk olarak Helen kolonileşme döneminde Miletos’tan gelen Grekler yerleşmiştir. Daha sonra ms 3. yüzyılda Got istilasına uğramış ve ardından Hun hakimiyetine girmiştir. 13. yüzyıl başlarında Latin Haçlılar’ı dönemi yaşanmış, bundan sonra şehre Cenovalı tüccarlar hakim olmuş ve Kaffa adını vermişlerdir.
1475’te şehrin Osmanlı hakimiyetine girmesiyle bu isim Kefe ya da Küçük İstanbul olarak değiştirilmiştir. Osmanlı’nın Gerileme Dönemi’nde, 1771’de Rusların eline geçmiş ve bundan sonra tekrar Feodosiya olarak anılmaya başlanmıştır. Şehrin tarihi dokusu ve deniz ticaretinyle şehre uğrayan insanlar, şehre kozmopolit bir kimlik kazandırmıştır.

Ivan Konstantinovich Aivazovsky’nin yetiştiği şehir; Tatarlar, Türkler, Ermeniler, Ruslar, Yahudiler ve Arapların iç içe yaşadığı bir şehirdi. Dolayısıyla Aivazovsky, günlük hayatta farklı kültür ve dillere aşina olmuştu.
Feodosiya; şehrin toplumsal yapısına, mimarisine ve yaşayışına yansıyan kozmopolit yapısı dışında, bir deniz şehri olmasıyla da Aivazovsky’nin üzerinde derin izler bırakmıştır. Çocukluk döneminden itibaren Aivazovsky burada, kimi zaman süt liman kimi zaman fırtınalı, gün doğarken ve gün batarken, denizin tüm değişen hallerini gözlemleyebilme fırsatına erişmiştir.

Ivan Konstantinovich Aivazovsky tablolarını izlemek ve ayrıntılı özgeçmişini okumak için istanbul sanat evi.com sitesini ziyaret etmenizi öneririm.

Beğendiğim Aivazovsky Tabloları

Aivazovsky Fırtınada Şişen Yelkenler, Tarih: 1880

Aivazovsky Fırtınada Şişen Yelkenler, Tarih: 1880

 

Aivazovsky Istanbul’da Kayıklar

Aivazovsky Istanbul’da Kayıklar

 

Aivazovsky Fırtınalı Denizde Gemi

Aivazovsky Fırtınalı Denizde Gemi

 

Aivazovsky Günbatımında Ortaköyden Istanbul, Tarih: 1856, Orijinal Boyut: 125 x 195 cm

Aivazovsky Günbatımında Ortaköyden Istanbul, Tarih: 1856, Orijinal Boyut: 125 x 195 cm

 

Aivazovsky Fırtınada Kazazedeler, Tarih: 1889, Orijinal Boyut: 304 x 505 cm, Yer: Russian Museum, St. Petersburg

Aivazovsky Fırtınada Kazazedeler, Tarih: 1889, Orijinal Boyut: 304 x 505 cm, Yer: Russian Museum, St. Petersburg

 

Aivazovsky Topkapıdan Istanbul, Tarih: 1874, Orijinal Boyut: 60,2 x 94,3 cm

Aivazovsky Topkapıdan Istanbul, Tarih: 1874, Orijinal Boyut: 60,2 x 94,3 cm